قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
مشاوره رشته مهندسی عمران
دسامبر 12, 2018
منابع کنکور سراسری و برنامه ریزی آموزشی
دسامبر 22, 2018

مشاوره رشته مهندسی کامپیوتر و نرم افزار

مشاوره رشته مهندسی کامپیوتر :

معرفي رشته مهندسي کامپيوتر :

 

   رشته کامپيوتر به طور کلي رشته پويايي است و شخصي که اين رشته را انتخاب مي کند بايد قدرت تجزيه و تحليل مسايل را دارا باشد همچنين بتواند در راستاي هدف مسايل را به زير شاخه هاي کوچک تقسيم کندو بارها و بارها مسئله اي را آزمون و خطا کند تا بتواند به هدفش برسد.در دنياي کنوني که رايانه در تمام کارهاي کنترلي ،محاسباتي،توليدي و …..حرف اول را مي زند و به عنوان ابزاري براي رشته مهندسي کامپيوتر مي باشد ،باعث شده اين رشته اهميت خاصي داشته باشد.اگر رشته مهندسي کامپيوتر را به عنوان رشته تحصيلي انتخاب مي‌کنيد بايد انسان ماجراجويي باشيد و با طبع هميشه در حال پيشرفت اين رشته سازگار باشيد و همچنين به درس رياضيات علاقه مند باشيد و بتوانيد خلاق باشيد و همچنين از ابزار و امکانات در جهت هدف استفاده نماييد.در ضمن بايد بتوانيد مديريت يک پروژه را در دست بگيريد. همچنين بايد منابع به روز را پيدا کرده و دانش خود را مطابق با تازه هاي به روز نماييد. در ضمن چون  تقريبا تمام کتب و منابع موجود در اين رشته به زبان انگليسي است و اين منابع و اطلاعات به سرعت در حال تغيير هستند و امکان سريع ترجمه آنها نيز به فارسي وجود نداردو اين که تقريبا کد نويسي نيز به زبان انگليسي نزديک است  از اين رو تسلط کافي به زبان انگليسي در اين رشته بسيار مهم است. دروس رياضي و فيزيک نيز همانند ديگر رشته‌هاي مهندسي در اين رشته کاربرد وسيعي دارد.

 

توانايي لازم براي اين رشته : 

 

   توانايي ذهني ويژه‌اي براي تحصيل در اين رشته مورد نياز نيست. البته دانشجوياني که پايه رياضي قوي و توانايي استدلالي و استقرايي بهتري دارند، در اين رشته موفق‌ترند. از لحاظ جسماني مهمترين ويژگي داشتن قدرت بصري خوب است و دانشجويان با قدرت شنوايي و حرکتي پايين نيز مي‌توانند در اين رشته ادامه تحصيل دهند.مهمترين نکته‌اي که در مورد اين رشته مي‌توان عنوان کرد، داشتن روحيه مطالعه مستمر است چرا که سرعت پيشرفت علم در اين رشته نسبت به رشته‌هاي ديگر بسيار بالاست و دانشجو بايد بطور مستمر در پي مطالب جديد و يادگيري آنها باشد.

 

گرايش‌هاي اين رشته در کارشناسي :

 

   رشته مهندسي کامپيوتر در مقطع کارشناسي داراي دو گرايش سخت افزار و نرم افزار است که البته اين دو گرايش در مقطع کارشناسي تفاوت قابل توجهي با يکديگر ندارند.گرايش سخت افزار در برگيرنده فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در خصوص قطعات، بردها، تجهيزات و در نهايت سيستم هاي کامپيوتري در مقياس هاي مختلف است و يکي از شاخه هاي مهم آن به نام معماري کامپيوتر (طراحي و ساخت کامپيوتر) است.هدف از گرايش نرم افزار کامپيوتر، آموزش و پژوهش در زمينه زبانهاي مختلف برنامه نويسي، سيستم هاي عامل مختلف و طراحي انواع الگوريتم ها

 

اين رشته در مقطع ارشد داراي چهار گرايش :

 

* گرايش نرم‌افزار: در گرايش نرم‌افزار در مقطع کارشناسي ارشد دانشجويان با سيستم‌هاي عامل پيشرفته ـ بانکهاي اطلاعاتي ـ برنامه‌نويسي پيشرفته و تحت WEB ـ الگوريتم‌هاي پردازش موازي و … آشنا مي‌شوند.

 

* گرايش هوش مصنوعي: در اين گرايش با مطالب جديدي مانند شبکه‌هاي عصبي ـ هوش مصنوعي 

پيشرفته ـ تئوري فازي ـ پردازش تصوير و … آشنا مي‌شوند.

 

* گرايش معماري کامپيوتر: در اين گرايش دانشجويان با معماري‌هاي پيشرفته کامپيوتر و ابر رايانه‌ها شبکه‌هاي کامپيوتري گسترده ـ پردازش تصوير و طراحي سيستم‌هاي تحمل‌پذير خطا و … آشنا مي‌شوند.

 

* گرايش الگوريتم و محاسبات: اين گرايش که يک گرايش جديد است. دانشجويان با الگوريتم‌هاي توزيعي و پيشرفته ـ رياضيات پيشرفته کامپيوتري و … آشنا مي‌شوند.

 

وضعيت نياز کشور به اين رشته :

 رشته کامپيوتر که باعث جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشته آينده است تا جايي که پيش بيني مي شود تا ۱۰ سال ديگر در کشورهاي پيشرفته مردم همان قدر که بر نيروي برق وابسته هستند به شبکه اينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از کامپيوتر در زندگي روزانه اشتغال و موقعيت کاري براي فارغ التحصيلان اين رشته فراهم است تا در قالب شرکتهاي توليدکننده نرم افزار، شرکتهاي توليدکننده قطعات، مراکز صنعتي –توليدي، شرکتها و موسسات خدماتي، مراکز آموزشي و … مشغول به کار شده و فعاليت کنند. با توجه به پيشرفت کند ايران نسبت به جامعه جهاني کامپيوتر در سالهاي اخير نياز به مهندسين خلاق و کوشا در اين زمينه کاملاً احساس مي شود.

 

 روند رو به رشد استفاده از کامپيوتر در محافل عمومي و خصوصي، استفاده گسترده از شبکه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، فراهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الکترونيک همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اين رشته وجود داشته باشد به نحوي که فعالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئني برخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم افزار مربوط مي شود که بايد مهندسان خلاق ايراني اقدام به تهيه نرم افزارهاي گوناگون و کارآمد کرده تا تنها مصرف کننده صرف نباشيم.

 

 به ياد داشته باشد دانشجوياني که از اين رشته فارغ التحصيل مي‌شونددر صورتيکه در يکي از شاخه ها و يا زبان هاي برنامه نويسي داراي تخصص باشند بازار کار خوبي د انتظار دارند چرا که تمام مراکز و کارخانه ها به مهندس کامپيوتر احتياج دارند  وهمچنين مي توانند  با توجه به نياز بازار و سفارش‌هايي که از مراکز متنوع و متفاوت کشور دريافت مي‌کنند توانايي انجام اين کارها را براي امرار معاش و عرضه توانمندي‌هاي خود براي بهبود و بهره‌وري بالاي امور کشور را دارا هستند.

 

 براي ادامه اين رشته مي توان در ايران و کشورهاي ديگر تا مقطع دکترا ادامه داد و از آن جايي که يک رشته با زبان واحد است براي ادامه تحصيل در ديگر کشورها به راحتي مي توان اقدام کرد .

پیشنهاد می گردد برای ارتباط با مرکز مشاوران برتران با شماره 9099072840 در ارتباط باشید

تماس با تلفن ثابت 9099072840