قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره متوسطه اول

تک ماده و تبصره عناوینی هستند که دانش آموزان در دوران تحصیل خود با آن مواجه می شوند و ممکن است برایشان این سوال مطرح شود که تک ماده و تبصره چیست و شرایط استفاده از آن چه می باشد ؟ اگر بخواهیم شما را با معنا و مفهوم تک ماده و تبصره آشنا کنیم لازم است در قالب مثال توضیح دهیم ؛ اگر دانش آموزی در امتحانات پایان ترم (خرداد ماه) ، موفق به کسب نمره قبولی نشود (نمره سالانه 100 و بالاتر) ، برای ثبت نمره قبولی در کارنامه لازم است از قوانین تک ماده و تبصره استفاده نماید. استفاده از قوانین مذکور دارای شرایطی می باشد که در ادامه مبحث به آن ها خواهیم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره اول متوسطه 98 – 99

چنانچه دانش آموز دوره متوسطه اول در امتحانات پایان ترم در تمام دروس خود نمره قبولی را کسب نموده باشد اما در 2 درس نمره 7 و در یک درس نمره کمتر از 7 داشته باشد در صورت داشتن شرایط زیرمی تواند برای قبولی در دروس مربوطه از تک ماده استفاده نماید:

  • دانش آموز متوسطه اول در صورتی که در یک درس از دروس خود نمره قبولی را کسب نکرده باشد ، در صورت داشتن معدل 10 سیستم به صورت خودکار نمره 77 و یک نمره کمتر از آن را قبول خرداد ثبت خواهد کرد.
  •  دانش آموز متوسطه اول اگر در امتحانات پایان ترم معدل بالای 12 را کسب نموده باشد می تواند در دو درس از دروس خود که نمره قبولی را دریافت نکرده باشد ( نمره 7 و یک نمره کمتر ) برای قبولی خود از تک ماده استفاده نماید.
  • معدل دانش آموز متوسطه اول نباید کمتر از 10 باشد.
  • نمره سالانه دانش آموز در هیچ یک از دروس نباید کمتر از 10 باشد.

نحوه محاسبه نمره سالانه به شرح زیر می باشد:

 8 ÷ {(نمره مستمر ترم اول × 1) + (نمره امتحانی ترم اول × 2)} + {(نمره مستمر ترم دوم ×1) + (نمره ورقه × 4)} = نمره سالانه

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

شرایط قبولی در دوره متوسطه اول 98

  •  معدل کل دانش آموز حداقل 10 باشد.
  • نمره امتحانی خرداد ماه دانش آموز در دروس بدون ضریب کمتر از 10 نباشد.
  • نمره سالانه دانش آموز در هیچ یک از دروس امتحانی کمتر از 30 نباشد.
  • چنانچه معدل کل دانش آموز در امتحانات خرداد کمتر از 7 باشد مردود محسوب خواهد شد.
  • چنانچه دانش آموزی در امتحانات نوبت دوم معدل بالای 7 را کسب نموده باشد اما در یک یا چند درس نمره قبولی را دریافت نکرده باشد ، تجدید محسوب می شود و باید در امتحانات شهریور ماه دروس مربوطه شرکت نماید.
  • چنانچه نمره سالانه دانش آموز کمتر از 30 و معدل او کمتر از 12 نباشد می تواند در 2 درسی که نمره  قبولی ندارد ، از تک ماده برای قبولی استفاده نماید.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره متوسطه دوم

برخی از دانش آموزان به دلایلی مانند بیماری یا موارد دیگر ، شرایط حضور در امتحانات را ندارند و یا پس از شرکت در آزمون ، نمره قابل قبولی را کسب نمی کنند. یکی از امکاناتی که برای این دسته از دانش آموزان در نظر گرفته شده است ، قانون تک ماده است . ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که تک ماده چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم که چنانچه دانش آموزی در امتحانات خود نتواند نمره قبولی را کسب نماید و نمره سالانه او کم تر از حد نصاب قبولی باشد ، می تواند برای دریافت نمره قبولی از قانون تک ماده استفاده نماید. حال شرایط استفاده از تک ماده چه می باشد ؟ برای یافتن پاسخ این سوال ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

زمان استفاده از قانون تک ماده و تبصره برای هر سه نوبت دی ماه ، خرداد ماه و شهریور ماه باشد.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده برای دوره دوم متوسطه 98 – 99

دانش آموزان دوره دوم متوسطه (دهم ، یازدهم ، دوازدهم) می توانند با داشتن حداقل نمره 7 در 4 درس ، از تبصره و تک ماده استفاده نمایند. البته تا سال های گذشته دانش آموزان می توانسنتد برای 55 درس دارای نمره پایین خود درخواست تک ماده داشته باشند اما با تغییر آیین نامه آموزشی ، هر دانش آموز می تواند حداکثر در 2 درس نهایی و در دو درس غیرنهایی (داخلی) از تبصره استفاده کند.

ممکن است زمانی که صحبت از قبولی به میان می آید شما ذهنتان به سمت نمره کسب شده در برگه امتحانی برود ، اما منظور از قبول شدن یا نشدن در امتحانات ، همان نمره سالانه می باشد به طور مثال این امکان وجود دارد دانش آموزی نمره کسب شده در ورقه اش 77 و یا کمتر باشد اما در نمره سالانه قبول شده باشد. برای آنکه بهتر متوجه شوید ، به فرمول زیر توجه فرمایید :

8 ÷[{(نمره مستمر نوبت اول × 1) + (نمره برگه نوبت اول × 2 )} + {(نمره مستمر نوبت دوم × 1) + (نمره برگه نوبت دوم× 4)}] = نمره سالانه

حد نصاب قبولی در هر درس چند است ؟

حد نصاب قبولی در هر درس نمره 10 و در دروس شایستگی های فنی و غیرفنی رشته فنی حرفه ای 12 است. در رشته کاردانش مشخص کردن حدنصاب قبولی در استاندارد مهارت در بخش نظری و عملی ، بر عهده دستگاه متولی استاندارد مهارت است.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند ، باید چه کند؟

ممکن است دانش آموزان دوره متوسطه دوم نخواهند از قانون تک ماده و تبصره استفاده کنند و خود را برای امتحانات شهریور ماه آماده نمایند. در این صورت دانش آموز می تواند با مراجعه به مدرسه خود ، درخواستی کتبی مبنی بر شرکت در امتحانات شهریور ماه داشته باشد. پس از شرکت در امتحانات شهریور ماه دو حالت پیش می آید :

نمره کسب شده در شهریورماه از نمره خرداد ماه بالاتر است : در این صورت نمره شهریور ماه جایگزین خواهد شد.

نمره کسب شده در شهریورماه از نمره خرداد ماه پایین تر است : در این صورت بالاترین نمره به ثبت خواهد رسید و دانش آموز می تواند در صورت تمایل از قانون تک ماده استفاده کند.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

شرایط قبولی در دروس دوره دوم متوسطه

شرایط قبولی در درس های پایه دهم و یازدهم

شرط اول : دانش آموز بایستی نمره سالانه 10 و بالاتر را کسب نماید

مثال نمره سالانه نمره برگه امتحانی وضعیت
1 10 و بالاتر نمره سالانه ملاک است (هر نمره ای ) قبول
2 بین 7 تا 10 نمره سالانه ملاک است (هر نمره ای ) استفاده از تبصره و تک ماده
3 کمتر از 7 نمره سالانه ملاک است (هر نمره ای ) مردود

شرایط قبولی در درس های نهایی پایه دوازدهم

شرط اول : دانش آموز بایستی نمره سالانه 10 و بالاتر را کسب نماید.

شرط دوم : بایستی نمره برگه امتحانی او 7 و بالاتر باشد. (کمتر از 7 نباشد)

مثال نمره سالانه نمره برگه امتحانی وضعیت
1 10 و بالاتر 7 و بالاتر قبول
2 10 و بالاتر کمتر از 7 استفاده از تبصره و تک ماده
3 بین 7 تا 10 هر نمره ای استفاده از تبصره و تک ماده
4 کمتر از 7 کمتر از 7 مردود

شرایط قبولی در درس های غیرنهایی پایه دوازدهم

  • در امتحانات غیرنهایی نوبت دوم دانش آموزی در هر یک از درس ها قبول شناخته می شود که نمره سالانه او در هر درس کم تر از حد نصاب قبولی نباشد. (نمره 10 برای رشته های نظری و نمره 12 برای رشته های فنی حرفه ای)
  • اگر دانش آموزی پس از شرکت در امتحانات نوبت دوم نمره لازم را کسب نکند ، می تواند با شرکت در امتحانات شهریور ماه درس های فاقد حدنصاب لازم ، نمره قبولی را به دست آورد.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

شرایط فارغ التحصیلی

  • دانش آموزانی فارغ التحصیل شناخته می شوند که در همه ی درس های دوره دوم متوسطه رشته خود نمره قبولی را کسب کرده باشند ومعدل کل آن ها کمتر از 10 نباشد.
  • در صورتی که آخرین نمره درس (سالانه ، تابستانی یا غیرحضوری) دانش آموزی از مجموع دروس دوره دوم متوسطه حداکثر در 4 درس(2 درس نهایی و 2 درس غیرنهایی) 7 و بیشتر و معدل کل او حداقل 10 باشد ، فارغ التحصیل شناخته می شود.
  • برای محاسبه معدل کل هر دانش آموز ، تعداد واحد های هر درس در نمره پذیرفته شده آن درس ضرب می شود و مجموع حاصل ضرب های به دست آمده ، بر مجموع واحدها تقسیم می شود.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

تماس با تلفن ثابت 9099072840