قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
آشنایی با رشته فیزیک دریا
آگوست 11, 2019
معرفی رشته‌ گفتار درمانی‌
آگوست 11, 2019

آشنایی با رشته مکاترونیک

کلمه مکاترونیک از ترکیب کلمات مکا که از واژه مکانیزم و ترونیک که از وازه الکترونیک به وجود آمده است. می توان ذکر کرد که رشته مکاترونیک از تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر به وجود آمده است و دانشجویان در این گرایش به فراگیری دروسی از سه رشته نام برده شده می پردازند.

 

مهندسین این گرایش به علت تسلط بر رشته های مذکور شده می توانند بعد از فارغ التحصیلی به فعالیت در رشته های مربوطه هم بپردازد و می توانند در اجرای طرح های نظارت داشته و برنامه ریزی های مربوطه را انجام دهند.

 

برای اولین بار در سال 1969 یک مهندس ژاپنی به اسم تسورو موری واژه مکاترونیک را اختراع و به کار برد. می توان خاطرنشان کرد که واژه مکاترونیک جایگزین واژه سیستم های الکترومکانیکی شده و به جای آن بکار برده شد.

 

در کشور ایران می توان رشته مهندسی مکانرونیک را رشته ای جدید تأسیس دانست. با توجه به نیاز ارتقا صنعت و استفاده روز افزون از دستگاه های پیچیده و مرکب در کشور احتیاج به مهندسین مکاترونیک برای ایجاد و نظارت بر ساختارهای مربوطه بیش از پیش احساس می شود. در ایران می توان سابقه این رشته را بین 10 الی 20 سال دانست.

 

در سال های قبل دانشگاه های سراسری و آزاد کشور به صورت جدی به این رشته می پردازند و شاهد موفقیت های چشمگیری هم در سطح بین المللی برای کشور بوده ایم. علاوه بر تحصیلات دانشگاهی می توان به فراگیری علوم مکاترونیکد هنرستان های فنی و آموزشگاه ها هم پرداخت.

 

می توان از پرفسور رحمت الله قدیمی چرمیهنی به عنوان پدر این علم در ایران نام برد.

 

معرفی رشته مکاترونیک

با پایان یافتن سال نهم و آمدن فرم های هدایت تحصیلی اگر شما شرایط لازم از قبیل نمره احراز شده و استعداد و علاقه خصوصا به کارهای عملی و فنی برای ورود به شاخه فنی و حرفه ای دارید و نمی دانید کدام رشته از رشته های فنی و حرفه ای را انتخاب کنید تا پایان این مقاله با یکی از جدیدترین زیرشاخه های آن به اسم مکاترونیک که از ترکیب سه رشته مکانیک، کامپیوتر و الکترونیک به وجود آمده است (در بعضی از تعاریف از رشته کنترل هم به عنوان رشته چهارم نام برده شده) بیشتر آشنا می شویم که در ایران هم به دلیل نداشتن تکنسین مکاترونیک در خیلی از حوزه ها بخصوص در زمینه هایی که سه رشته ی کامپیوتر و الکترونیک و مکانیک با هم ترکیب می شوند نتوانسته یک سری از مشکلات خودش را رفع کند.

 

تاریخچه رشته مکاترونیک

اولین بار واژه ی مکاترونیک رو یه مهندس ژاپنی شرکت یاسکاوا که درباره کنترل کامپیوتری موتورهای الکتریکی در این شرکت تحقیق می کرد به کار برد یعنی در ژاپن اولین جرقه های خودش را زد البته قبلا هم این رشته وجود داشت اما نه به این صورت صنعتی و با این نام، مکاترونیک جایگزین واژه; سیستم های الکترومکانیکی شد.

نقش و توانایی

چندگونگی تخصص و انعطاف پذیری در استفاده از آموخته های فارغ التحصیلان رشته‌ی مکاترونیک درهای زیادی را در صنایع مختلف بر روی این فارغ التحصیلان می گشاید. همچنین این فارغ التحصیلان علاوه بر قدرت علمی خود، توانایی مدیریت و تصمیم گیری برای پاسخ به مشکلات صنعتی کشور را خواهند داشت. به عنوان مثال می توان از موارد نام برده به عنوان زمینه های اشتغال متخصصین مکاترونیک نام برد:

 

ـ در صنعت: ماشین سازی (استفاده از ماشین های ابزار کنترل شده به وسیله‌ی کامپیوتر)، تولید خودرو (ایجاد خط تولید انعطاف پذیر با توسعه‌ی اتوماسیون و استفاده از ربات ها، حساسه و بکارگیری صحیح از سیستم‌های کنترل)، معادن (بکارگیری از مته های کنترل شده از راه دور).

 

ـ در پزشکی: برای ساخت تجهیزات هوشمند پزشکی اعم از صندلی های چرخ دار هوشمند، پروتزهای هوشمند، ابزارهای جراحی هوشمند، آزمایشگاه های پاتولوژیک مجهز به سیستم های هوشمند.

 

ـ در صنایع هوافضا: تجهیزات فضایی هوشمند قابل کنترل از راه دور.

ـ در صنایع دفاعی: تجهیزات هدایتی موشک.

 

ـ سیستم های امنیتی ـ خدماتی: کنترل هوشمند عبور و مرور افراد در اماکن اداری، کنترل هوشمند حمل و نقل شهری و عمومی همانند مترو.

 

برخی از حوزه های مرتبط با مکاترونیک

طراحی مکانیکی

برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار

نظریه ماشین آلات و مکانیزم

هیدرولیک پنوماتیک

الکترونیک سیگنال و برق الکترونیک

مبانی ماشین‌آلات و درایوها

سیستم های جاسازی شده

پردازش سیگنال دیجیتال

مدل سازی و شبیه سازی

نظریه کنترل خودکار

روباتیک

سنسورها و تهویه مطبوع Singal

هوش مصنوعی

شبکه های کامپیوتر

PLC، DCS و SCADA

 

مهندسان مکاترونیک باید خود را برای اینکه سازنده یا حتی مخترع باشند، آماده کنند. اکنون همه چیز راحت تر از گذشته شده است؛ امروزه شما به تکنولوژی چاپ سه بعدی برای ساخت نمونه های مکانیکی ایده‌های خود دسترسی دارید و «آردوینوها» (Arduinos)؛ پلت فرم نمونه برداری الکترونیک منبع باز که کاربران را قادر به ایجاد اشیاء الکترونیکی تعاملی می کند.) و Raspberry Pi هایی (یک رایانه کوچک و مقرون به صرفه است که می توانید از طریق برنامه های سرگرم کننده و کاربردی آن برای یادگیری برنامه نویسی استفاده کنید.) وجود دارد که به شما کمک می کنند هرچه مورد نظر شما باشد را در سیستم پیاده کند.

 

کسانی که در رشته‌ی مکاترونیک مهارت کسب می‌کنند باید اطلاعت کلی از شماری از تکنیک ها به دست آورند و قابلیت اداره‌ی کل فرآیند طراحی را داشته باشند. آن ها باید قادر باشند از منابع اطلاعاتی سایرین بهره برده و از ترکیب ویژه‌ی فناوری هایی که اقتصادی ترین، جدیدترین، زیبا‌ترین و مناسب ترین راه حل را برای مساله مورد نظر ارائه می دهند استفاده نمایند. صنعت به مهندسان مکاترونیک برای ساخت سریع محصولات جدید با بازدهی و کیفیت بالا و قیمت پایین نیازمند است.

 

در آزمون کارشناسی ارشد این رشته دروس زبان عمومی-تخصصی و ریاضیات الزامی می‌باشد، اما در مورد سه درس دیگر دانشجویان می توانند سه درس از بین ۸ درس دینامیک، کنترل، هوش مصنوعی، مدارهای منطقی و ریزپردازنده ها، الکترونیک ۱ و ۲، برنامه نویسی و الگوریتم انتخاب نمایند. همانطور که از دروس اختیاری این رشته برمی آید متقاضیان اصلی این رشته دانش آموختگان رشته های برق، مکانیک و کامپیوتر می باشند.

تماس با کارشناسان از طریق تلفن ثابت 9099072840

تماس با تلفن ثابت 9099072840