قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
مشاوره رشته میکروبیولوژی
ژوئن 27, 2019
مشاوره رشته علوم آزمایشگاهی
مشاوره رشته علوم آزمایشگاهی
ژوئن 27, 2019

مشاوره رشته روانشناسی

مشاوره رشته روانشناسی

مشاوره رشته روانشناسی :

مشاوره رشته‌ی ‌روان‌شناسی ‌در مقطع ‌کارشناسی ‌دارای‌ چهار گرایش‌ بالینی‌، آموزش‌ کودکان ‌استثنایی‌، صنعتی ‌و سازمانی ‌و عمومی ‌است‌.

 

مشاوره رشته روانشناسی :روان‌شناسی ‌بالینی:مشاوره رشته روانشناسی

خدمات ‌تشخیص‌ و درمان‌ (روان‌درمانی‌) به بیماران دارای رفتارهای ‌نابهنجار ‌مثل ‌افسردگی‌، اضطراب‌، وسواس‌، و غیره شامل این گرایش می شود که‌ این‌ خدمات‌ در سه‌ زمینه‌‌ی تشخیص‌، درمان‌ و پیشنهادِ روش‌هایی‌ برای‌ پیشگیری ‌از معضلات ‌و ناهنجاری‌های‌ رفتاری‌ ارائه ‌می‌شود.

 

مشاوره رشته روانشناسی :روانشناسی‌ صنعتی ‌و سازمانی:

یافته‌های‌ روان‌شناسی ‌ در تمام‌ محیط‌ های ‌کاری را شامل می شود در این گرایش به بررسی چگونگی ‌محیط‌ کار به جهت دارا بودن بالاترین بازدهی و همچنین ارتباط ‌بین‌ کارفرما و کارگر و تعیین ‌عواملی که ‌باعث‌ عدم ‌تفاهم ‌بین ‌کارفرما و کارگر می‌شود ،می پردازد.

 

مشاوره رشته روانشناسی : روان‌شناسی‌ عمومی:

مشاوره رشته روانشناسی :به‌ مطالعه‌‌ی کلیات مباحث ‌روان‌شناسی ‌می‌پردازد.

 

مشاوره رشته روانشناسی :روان‌شناسی‌ و آموزش‌ کودکان ‌استثنایی:

کاربرد یافته‌های ‌روان‌شناسی‌ در رابطه ‌با کودکان ‌استثنایی‌ (تیزهوشان‌ و معلولین ‌جسمانی‌) را شامل می شود‌.

 

مهارت های لازم در رشته روانشناسی :

 

مشاوره رشته روانشناسی در رشته روانشناسی دروسی مانند زیست شناسی و شیمی از اهمیت بالایی برخوردار هستندو توصیه میشود داوطلبان پایه قوی از این 2 درس داشته باشند. این رشته بین داوطلبان گروه انسانی و تجربی و ریاضی مشترک بوده و از هر سه گروه آزمایشی دانشجو پذیرفته می گردد.

از دیگر نیازمندی های این رشته تقویت دروسی مانند زبان انگلیسی،ریاضی و همچنین آمار می باشد.همچنین تحصیل در این رشته نیازمندی بینش عمیقی نسبت به محیط جامعه و رفتارها و واکنش های اطرافیان می باشد تا بتواند به بررسی ویژگی های رفتاری افراد مختلف بپردازد.

 

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های مختلف روان‌شناسی:

روا‌ن‌شناسی ‌عمومی‌، علم‌النفس‌ از دیدگاه ‌دانشمندان ‌اسلامی‌، آمار توصیفی‌، فیزیولوژی ‌عمومی‌، کلیات ‌فلسفه‌، مبانی ‌جامعه‌شناسی‌، روان‌شناسی‌ احساس ‌و ادراک‌، متون‌ روان‌شناسی‌ به‌ زبان ‌خارجی‌، آمار استنباطی‌، روش‌ تحقیق ‌در روان‌شناسی‌، روان‌شناسی‌ فیزیولوژیک‌، روان‌شناسی‌ تجربی‌، روان‌شناسی ‌رشد، روان‌شناسی‌ یادگیری‌، روان‌شناسی ‌تربیتی‌، روان‌شناسی‌ اجتماعی‌، روان‌سنجی‌، انگیزش‌ و هیجان‌، شخصیت‌، آسیب‌شناسی‌ روانی‌، بهداشت‌ روانی‌، روان‌شناسی‌ مرضی‌ کودک‌، تاریخچه ‌و مکاتب‌ روان‌شناسی‌.

 

دروس ‌تخصصی ‌گرایش ‌روان‌شناسی ‌بالینی:

 

کاربرد مقدماتی‌ روش‌های‌ تشخیص ‌بالینی‌، کاربرد مقدماتی‌ روش‌های‌ درمان‌، مصاحبه‌، سمینار مسائل‌ روان‌شناسی ‌بالینی‌ در جهان ‌و ایران‌، پژوهش‌های ‌عملی‌ در روان‌شناسی ‌بالینی‌، روان‌شناسی‌ پویایی ‌گروه‌، کلیات‌ روان‌پزشکی‌، بررسی‌ مقدماتی‌ نظریه‌های ‌روان‌درمانی‌، روان‌شناسی مشاوره ‌و راهنمایی‌، روان‌شناسی ‌کودکان ‌استثنایی‌.

 

دروس ‌تخصصی ‌گرایش ‌رو‌ان‌شناسی ‌عمومی :

 

مشاوره رشته روانشناسی طرح‌ها و ‌پژوهش‌های ‌آزمایشگاهی‌، مقدمات ‌نوروبسیکولوژی‌، ارزشیابی ‌شخصیت‌، روان‌شناسی ‌مشاوره ‌و راهنمایی‌، روان‌شناسی ‌هوش‌ و سنجش ‌آن‌، تفکر و زبان‌، روان‌شناسی ‌پویایی‌ گروه‌، روان‌شناسی ‌کودکان ‌استثنایی‌، سمینار در مسائل ‌روان‌شناسی‌عمومی‌، اختلالات ‌یادگیری‌، روان‌شناسی‌ جنایی‌، پژوهش‌های‌ عملی ‌در روان‌شناسی ‌عمومی

 

دروس ‌تخصصی ‌گرایش‌ رو‌ان‌شناسی ‌استثنایی‌ :

 

روان‌شناسی ‌مشاوره ‌و راهنمایی‌، نظریه‌ها و کاربرد آزمون‌های‌ شناختی‌، روان‌شناسی‌ کودکان ‌تیزهوش ‌و روش‌های‌ آموزش ‌آن‌ها، روان‌شناسی‌ کودکان ‌عقب‌مانده‌ و روش‌های ‌آموزش ‌آن‌ها، اختلالات‌ تکلم‌ و گفتار درمانی‌، روان‌شناسی ‌تدریس ‌به‌ کودکان ‌ناشنوا، روان‌شناسی ‌تدریس ‌به‌ کودکان ‌نابینا، متون‌ روان‌شناسی ‌کودکان ‌استثنایی ‌به‌ زبان‌های ‌خارجی‌، بهداشت‌ روانی‌ کودکان ‌استثنایی ‌و خانواده‌، زمینه ‌پیشگیری ‌از تولد کودکان ‌عقب ‌افتاده‌، روان‌شناسی‌ کودکان ‌ناسازگار، روش‌های‌ تغییر و اصلاح‌ رفتار کودکان‌، سمینار مسائل ‌کودکان ‌استثنایی ‌در جهان ‌و ایران‌، پژوهش‌های ‌عملی ‌در روان‌شناسی ‌و آموزش‌ کودکان‌ استثنایی‌.

برای ارتباط با کارشناسان و مشاوران مرکز با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

 

تعداد واحدها:

 

تعداد کل واحدهای درسی دو‌ره کارشناسی روانشناسی 144واحد به‌ شرح زیر است:

 

دروس عمومی 23 واحد

 

دروس پایه و اصلی شاخه‌های عمومی استشنایی 71 واحد

 

دروس پایه و اصلی گرایش بالینی 98 واحد

 

دروس اختصاصی شاخه‌های عمومی – استثنایی 40 واحد

 

دروس اختصاص گرایش بالینی 13 واحد

 

دروس انتخابی برای شاخص‌ها و گرایش‌ها 10 واحد

 

توضیح این‌که مجموع دروس هر یک از شاخه‌های عمومی و استثنایی وهم چنین گرایش بالینی 144 واحد می‌باشد.

 

آینده شغلی برای دانش آموختگان رشته روانشناسی:

 

 

    • مشاوره شغلی: مشاوران شغلی با ارزیابی شخصیت، تعیین علاقه مندی ها و سایر معیار های ارزیابی در انتخاب شغل به افراد کمک می کنند.

 

    • روان‌شناس مدرسه: روانشناس مدرسه وظیفه پرداختن به مشکلات هیجانی تحصیلی و اجتماعی کودکان می پردازد.

 

    • مشاور: مشاوران در مسائل مختلفی مانند ازدواج، مسائل خانوادگی، هیجانی و تحصیلی و… به کمک مردم میشتابند.

 

    • مشاور ژنتیکی: مشاوران ژنتیکی غالباً به صورت تیمی با پزشکان، پرستاران و متخصصان ژنتیک کار می‌کنند و به خانواده‌هایی که دارای عضو با اختلال ژنتیکی هستند یا در خطر انتقال یک اختلال ارثی قرار دارند، راهنمایی و کمک می‌کنند.

 

    • روان‌شناس ورزش: این روانشناسان بر جنبه های شناختی ورزش و ورزشکاران و معضلات پیش روی آنها مانند نحوه عملکرد و آسیب ها فعالیت دارند.

 

    • روان‌شناس بالینی: تشخیص و درمان بیماران دارای اختلالات روانی را شامل می گردد.

 

    • آموزگار آموزشهای خاص: جهت آموزش و کار با کودکان استثنایی و دارای محدودیت.

 

 

ضرایب دروس برای داوطلبان از گروه های ریاضی به صورت زیر می باشد:


ریاضی 4
فیزیک 3
شیمی 2

ضرایب دروس برای داوطلبان از گروه های تجربی به صورت زیر می باشد:


ریاضی 2
زیست شناسی 4
فیزیک 2
شیمی 3

 

ضرایب دروس برای داوطلبان از گروه های انسانی به صورت زیر می باشد:

 

ریاضیات 3

 

اقتصاد 2

 

ادبیات اختصاصی 2

 

عربی اختصاصی 1

 

تاریخ و جغرافیا 1

 

علوم اجتماعی 3

 

منطق و فلسفه 2

 

روانشناسی 3

 

برای ارتباط با کارشناسان و مشاوران مرکز با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

تعریف روانشناسی :

 

روانشناسی، علم کاربردی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی بر اساس یافته‌های علمی و تحقیق شده می‌باشد. رفتار به فعالیت‌ها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری می‌باشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایند‌هایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را می‌توان در رفتار و دیگر فرایند‌ها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته است و به درجهای از ثبات و استحكام رسیده است .

 

روانشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و درك روح زمان ، به عنوان پرچمدار مطالعه پیچیدگیهای بشر امروز است. در یک تعریف ساختار شکن از روان شناسی، «روان شناسی عبارت از کشف دروغهایی است که به خود می گوییم و همچنین تعیین حد و مرز راست هاست» در این تعریف انسان موجودی است که نخست باید خود را فتح کند. در نتیجه صداقت تمام عیار با خود پایه روان شناسی است. این تعریف روان شناسی را با خود شناسی پیوند می زند.

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

 

ریاضی خوب و آمار قوی از ملزومات این رشته است چون آمار یكی از سنگ بناهای روان‌شناسی است و همچنین زبان انگلیسی قوی ، زیرا ما به زبان فارسی كتاب‌های روان‌شناسی زیادی نداریم. متأسفانه اکثر دروس اختصاصی آزمون علوم انسانی برای رشته روان شناسی هیچ ارتباطی با درس های دانشگاهی این رشته ندارد و نمی توان گفت که اگر داوطلبی در این آزمون رتبه خوبی به دست بیاورد، در دانشگاه نیز دانشجوی موفقی خواهد شد.

 

البته خوشبختانه در چند سال اخیر داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز مجاز به انتخاب گرایش روانشناسی بالینی هستند و این باعث بالا رفتن کیفی کلاس های دانشگاهی رشته روانشناسی شده است، چون زیست شناسی و شیمی در این رشته اهمیت بسیاری دارد و باید پایه علوم زیستی دانشجوی این رشته قوی باشد.

 

از سوی دیگر آمار و ریاضی در این رشته کاربرد وسیعی دارد و متأسفانه پایه ریاضی دانش آموزان رشته علوم انسانی تا حدودی ضعیف است .

در دانشگاه نمی توانند کارهای آماری این رشته را به خوبی انجام دهند و بالاخره در آزمون این رشته باید زبان انگلیسی ضریب بالایی داشته باشد. زیرا ما به زبان فارسی تعداد زیادی کتاب روان شناسی نداریم و دانشجو لازم است که به کتب مرجع این رشته که به زبان اصلی است مراجعه کند تا بتواند به مطالب جدید این علم دسترسی داشته باشد.

 

دانشجوی این رشته باید نسبت به اطراف خود و جامعه خود دید عمیقی داشته باشد تا بتواند ظرافت‌های رفتاری افراد را درك كرده و در نهایت به ویژگی‌های روانی افراد پی ببرد.

 

زيست‌شناسي‌ و شيمي‌ در اين‌ رشته‌ اهميت‌ بسياري‌ دارد و بايد پايه‌ علوم‌زيستي‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ قوي‌ باشد. به‌ همين‌ دليل‌ امروزه‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ از بين‌ دو گروه‌ آزمايشي‌ علوم‌انساني‌ و علوم‌تجربي‌ پذيرفته‌ مي‌شوند. از سوي‌ ديگر آمار و رياضي‌ و زبان‌ انگليسي‌ در اين‌ رشته‌ كاربرد و اهميت‌ زيادي‌ دارد. دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد نسبت‌ به‌ اطراف‌ و جامعه‌ خود ديد عميقي‌ داشته‌ باشد تا بتواند ظرافت‌هاي‌ رفتاري‌ افراد را درك‌ كند‌ و به‌ ويژگي‌هاي‌ رواني‌ افراد پي‌ ببرد.

 

برای ارتباط با کارشناسان و مشاوران مرکز با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

روانشناسی رشد :

روانشناسی رشد شاخه‌ای از علم روان‌شناسی ‌است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می‌پردازد و از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک می‌گیرد. اگر چه روان‌شناسی رشد به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ می‌پردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد.

برای ارتباط با کارشناسان و مشاوران مرکز با شماره 9099072840 در ارتباط باشید.

تماس با تلفن ثابت 9099072840