قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس

دلایل اصلی خیانت در مردان و زنان را بدانید

علت خیانت در زنان، اغلب زیر بنای عاطفی دارد و بیشتر به مقوله رابطه با همسر مانند خیانت همسر و در نتیجه انتقام زن و همچنین الگوسازی نامناسب رسانه مربوط می‌شود. درصورتیکه در مورد آقایان، برطرف کردن نیاز جنسی از علل اصلی خیانت است و همچنین مقوله فردی مانند تنوع طلبی نیز نقش اساسی در بروز خیانت دارد. اما به صورت کلی دلایل خیانت را در هر دو جنس می‌توان شامل موارد زیر دانست:

دلایل خیانت

مسائل فردی

مسائل فردی مربوط به خیانت به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

مسائل روانشناختی

  • شامل مفاهیمی مانند تنوع‌طلبی و محق دانستن خود است که در مردان بیشتر از زنان است، عاشق یکدیگر نشدن، اثبات خود، کسب لذت نیز از مواردی است که در مرد و زن می‌تواند تاثیر یکسانی داشته باشد.
  • در صورتی ‌که مرد اعتیاد داشته باشد، ممکن است در مرد به دلیل عواملی مانند احساس حقارت ناشی از ناتوانی جنسی و نیاز مالی و در زن ارضاء نشدن و یا تنگنای مالی موجب خیانت به طرف مقابل شود.

مسائل گذشته

  • روابط قبل از ازدواج شامل روابط جنسی و عاشقانه نیز می‌شود، خیانت در افرادی که قبل از ازدواج رابطه جنسی نداشته‌اند نیز صدق می‌کند با این تفاوت که احتمال خیانت در افرادی که قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته‌اند بیشتر است.
  • عشق ناکام گذشته پرتکرارترین موضوع مربوط به گذشته است که در دو حالت منجر به خیانت می‌شود، در حالت اول، رابطه با عشق قبلی در زمان تصمیم به ازدواج قطع شده و با بازگشت مجدد او دوباره رابطه آغاز می‌شود و در حالت دیگر با اینکه فرد با شخص دیگری ازدواج کرده است، ولی با عشق خود توافق می‌کند که پنهانی رابطه خود را ادامه دهد، وجود الگوی خیانت در زندگی خانوادگی نیز تاثیر قابل توجهی در اقدام به خیانت در فرد دارد.

رابطه همسران

دلایل دیگری که به خیانت زنان و مردان مربوط می‌شود به 8 مورد تقسیم می‌شود:

     1. مسائل جنسی و جسمی

عدم رضایت جنسی از علل اصلی خیانت مردان است و شامل مواردی مانند عدم توافق جنسی، ناتوانی جنسی، عقیم بودن، سرد مزاجی، گرایش جنسی انحرافی، فقدان بستر گرم و صمیمی و حتی بیماری مزمن هستند.

      2. مسائل عاطفی

این عوامل از علل اصلی بروز خیانت در زنان محسوب می‌شود و مواردی مانند خلاء عاطفی، عدم درک و همدلی، از بین رفتن عشق، عدم احساس خوشبختی و نادیده گرفتن آن‌ها را شامل می‌شود که معمولا در خانم‌ها ابتدا خیانت عاطفی اتفاق می‌افتد و به دنبال آن وارد خیانت جنسی می‌‌شوند.

3. ازدواج نامناسب

ازدواج نامناسب را می‌توان شامل ازدواج بدون علاقه، ازدواج زود هنگام، اختلاف سنی زیاد، اختلاف طبقاتی و اختلاف فرهنگی دانست، برای مثال یک علت رایجی که بسیاری از خانم‌ها به دلیل خیانت شکایت می‌کنند: طبقه اقتصادی خانم بالاتر بوده مثلا خانمی 42 ساله می‌گوید: « شوهرم شاگرد مغازه ام بود، با رفتاراش فکر کردم عاشقمه، بعد از 12 سال فهمیدم با پول من خانه مجردی خریده و به من خیانت کرده» و یا یکی دیگر از دلایل تاثیرگذار در بروز خیانت را می‌توان ازدواج در سن پایین اشاره کرد.

4. سوء رفتار

در برخی موارد زنان به دلایلی مثل عدم بلوغ هیجانی، عدم برخورداری از حمایت قانونی و عدم پایبندی به اصول اخلاقی در مقابل مسائلی مانند اطلاع از روابط فرازناشویی (خیانت همسر) یا خشونت و بی‌توجهی همسر، از خیانت به عنوان وسیله‌ای برای انتقام و آرام شدن خود استفاده می‌کنند.

5. عدم حضور همسر

عدم حضور همسر به دلایل مختلف از جمله قهر و ترک منزل، ماموریت، مسافرت، شیفت شب و زندانی بودن می‌تواند اتفاق بیفتد.

       6. مسائل جامعه

مسائلی که مرتبط با جامعه بوده و ممکن است باعث خیانت فرد شود به دو دسته مسائل محیطی و اقتصادی تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

مسائل محیطی

محیط نامناسب موجب فراهم شدن شرایط خیانت می‌شود که از جمله می‌توان به وجود افراد اغواگر اشاره کرد. در کنار این مسئله، حق قانونی و شرعی که مردان برای خود قائل می‌شوند تسهیل کننده ورود آنها به این‌گونه روابط است.

        مسائل اقتصادی

رشد اقتصادی از عوامل موثر در بروز خیانت در مردان می‌باشد. عده‌ای از مردان با تغییر وضع مالی و پیشرفت مالی، دیگر همسر خود را خود نمی‌بینند و به همین دلیل دنبال فردی بالاتر از همسر خود می‌روند.

۸ راه برای درمان خیانت

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، در طی گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر شاهد خیانت 90 درصدی مردان به زنان در کشور خود هستیم که بیشترین درصد آن را، از سن 40 سالگی به بعد شاهد هستیم.

خیانت انواع مختلفی دارد و همچنین در ازدواج به دلایل مختلفی پیش می‌آید، کمبود محبت، عاطفه و مراقبت نکردن از عشق اولیه تا اعتیاد به سکس و مسائل مربوط به سلامت روان در افراد، همگی می‌توانند دلایلی باشند که باعث خیانت در رابطه‌ی زناشویی می‌شود. اگرچه علت اصلی خیانت مهم است، اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که شما بعد از خیانت نیز می‌توانید در کنار همسرتان بمانید و ازدواج را حفظ کنید، گرچه ممکن است رابطه شما اندکی با شکل قبلی آن متفاوت باشد، اما شما با تلاش بسیار، مشاوره و تعهد دادن به یکدیگر می‌توانید مشکل را حل کرده و خیانت را درمان کنید.

خیانت در واقع تخطی از پیمان مفروض یا بیان شده‌ی بین زوجین در مورد انحصار طلبی جنسی و عاطفی است که به صورت یک راز و بدون آگاهی و رضایت طرف مقابل صورت می‌گیرد « ویکس 2003 ». اثری که خیانت یکی از زوجین بر فرد مقابل خود دارد، گاهی می‌تواند ویرانگر باشد و متاسفانه کنار آمدن و رهایی یافتن از احساسات ناشی از این اتفاق، نیازمند سپری شدن زمان است. در واقع بعد از خیانت، ازدواج دچار بحران می‌شود، اگر شما کسی هستید که با خیانت در زندگی زناشویی‌تان مواجه شده‌اید، خواندن مطالبی که در ادامه آمده است برایتان مفید است.

تمام کردن رابطه با نفر سوم

اگر شما فردی هستید که به همسرش خیانت کرده است و حالا پشیمان هستید و می‌خواهید ازدواج خود را نجات دهید، اولین کار این است که باید ارتباط خود را با نفر سوم کاملا قطع کنید، ادامه دادن ارتباط با شخصی که با رابطه با او، به همسرتان خیانت کرده‌اید نشان می‌دهد که شما اصلا برای نجات ازدواج‌تان متعهد نیستید، در صورتی که همسر شما در این مرحله نیاز دارد که بداند شما مصمم به قطع ارتباط با فرد جدید هستید.

اشتباه خود را بپذیرید ، اعتراف کنید و پاسخگو باشید

هر کاری را که انجام داده‌اید بپذیرید و به اشتباه خود اعتراف کنید، این کار راحتی نیست، سخت است ولی به آن اعتراف کنید و هجوم آسیب‌ها و ناراحتی‌هایی که ایجاد کرده‌اید را ببینید. شریک زندگی‌تان خیانت دیده، حق دارد بداند چه اتفاقی افتاده است و سوالاتش پاسخ داده شود، با انجام این‌کار در واقع نشان می‌دهید که مسئولیت ترمیم و اصلاح اشتباهی که انجام داده‌اید را برعهده گرفته و می‌خواهید تا آسیبی که وارد کرده‌اید را اصلاح کنید.

مواجه شدن با خشم

خیانت معمولا باعث ایجاد شوک، فقدان، اضطراب، صدمه به اعتماد به نفس و خشم در همسر می‌شود. معمولا کنار آمدن با رنج و درد خیانت به قدری چالش‌زا است که شخص خیانت دیده به درمان روانشناسی نیاز دارد تا بتواند با افسردگی که در انتظارش هست مقابله کند، پس فردی که خیانت‌کار است باید احساسات طرف مقابل را بپذیرد و به او فضا دهد تا احساساتش را تخلیه کند.

معمولا هر دو طرف بعد از این بحران تحت فشار هستند و آرزو می‌کنند که کاش همه چیز به حالت قبل بر می‌گشت و اصلا این اتفاق نمی‌افتاد، اما عبور کردن از این حالت گیجی و گنگی در زوجین حاصل نمی‌شود مگر با روبرو شدن با احساسات و سپری شدن زمان. همسر خیانت‌دیده معمولا خشمگین است و نیاز به فضایی دارد که بتواند خشم خود را خالی کند. اگر او خشم خود را خالی نکند، این هیجان شدید به شدت به درون او رسوخ می‌کند و روح او را عمیقاً تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رفتار‌ها و احساسات ناشی از ناامنی

فرد خیانت دیده معمولا با احساسات شدیدی از ناامنی روبرو است، او می‌ترسد که همسرش باز هم به او دروغ بگوید و گاهی به قدری مشکوک است که رفتار‌هایش شبیه به افرادی می‌شود که دچار اختلال پارانویا هستند و آنها معمولا مثل یک کاراگاه رفتار می‌کنند. پروفسور جان گورهل مطرح می‌کند که بعد از یک خیانت، زن‌ها ممکن است که صورت حساب‌های کارت بانکی شوهر‌شان را چک کنند و همچنین به دنبال سرنخ‌هایی هستند تا از این طریق بفهمند که چطور همسر‌شان خیانت کرده است و آنها متوجه نشده‌اند، رفتارهایی که زنان در این مرحله نشان می‌دهند بسیار شبیه رفتار زنانی است که شوهرشان را از دست داده‌اند مانند حالت‌هایی شبیه به افسردگی و احساساتی مثل غم، خشم و حتی عزاداری برای رابطه‌ی از دست رفته.

زمان دادن به ترمیم رابطه

معمولا فردی که خیانت کرده است می‌خواهد تا سریع‌تر همسرش از این هیجانات خلاص شود اما مدیریت این فرایند به فرد خیانت دیده بستگی دارد و تا زمانی که کاملا او آرام نشده است نمی‌تواند از این مرحله عبور کند. این عادلانه نیست که از فردی که همسرش به او خیانت کرده است و دچار احساس شک و تردید نسبت به رابطه و همسرش هست بخواهیم تا احساسات خود را نادیده بگیرد و فورا بهبود یابد و در مسیر ازدواج رو به جلو حرکت کند.

تعهد دادن

هر دو طرف در ازدواج باید تعهدی قوی داشته باشند که می‌خواهند ازدواجشان را حفظ کنند. این موضوع باید دو‌طرفه باشد، اگر فردی که خیانت کرده است مردد باشد یا اینکه رابطه‌اش را با فرد قبلی کاملا قطع نکرده باشد و یا اگر فردی که خیانت دیده است، قصد ندارد همسر خود را ببخشد، به سختی می‌توان به سلامت از این مرحله عبور کرد زیرا این مسیری است که باید دوطرفه طی شود.

کارکردن بر روی رابطه

این مرحله بسیار مهم است و حتی برخلاف روال معمولی که به نظر می‌رسد، خیانت می‌تواند باعث بهتر شدن رابطه نیز شود. روانشناس سوزان کراس طی مقاله‌ای (آگوست 2012) در روانشناسی نوشت: اگر کسی که خیانت کرده است معذرت خواهی کند و تلاش خود را برای ترمیم رابطه نشان دهد در حالی که شرافتمندانه قول می‌دهد که رفتارش را تکرار نمی‌کند، زوجین هر دو می‌توانند تجربه کنند که ازدواج برای هردوی آن‌ها ارزشمند است و باید بیش از پیش از آن محافظت کنند، بخشش در پاسخ به معذرت‌خواهی می‌تواند راهی باشد تا درد ناشی از خیانت را برای هر دو نفر تسکین دهد.

تغییر ایجاد کردن به صورت فردی و هم در رابطه زوجین، می‌تواند ارتباط را در ازدواج بهبود بخشد و قوی‌تر کند.

فردی که خیانت کرده باید بداند چه چیزی باعث شده است که خیانت کند و چه تغییری در رابطه نیاز است تا از پیش‌آمدن دوباره این مشکل بتواند جلوگیری کند. اگر فرد دچار اعتیاد جنسی باشد، درمان این اعتیاد می‌تواند کمک کننده باشد، اگر نبود عاطفه و محبت منجر به خیانت شده است، با مراقبت و توجه کردن نسبت به همسرشان می‌توانند جبران کنند، در حقیقت هر دو نفر در ازدواج باید برای بهبود وضعیت خود تلاش کنند، حتی زمانی که فقط یک نفر خیانت کرده است.

پیدا کردن یک سیستم حمایتی

بهبود بخشیدن یک رابطه بعد از خیانت واقعا کار سختی است و شما نیاز به یک سیستم حمایتی قوی دارید، مانند کسانی که شما را دوست دارند، احساسات شما را می‌پذیرند و می‌توانند به شما کمک کنند، مثلا یک زوجی که آنها هم مشکلی مشابه مشکل شما را داشته‌اند، با خیانت دست و پنجه نرم کرده‌ و این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند به خوبی شما را درک کرده و در آرام کردن شما موثر باشند. همچنین می‌توانید از یک روانشناس زوج درمانگر نیز کمک بگیرید.

مراجعه به یک زوج‌درمانگر این فرصت را به شما می‌دهد که در یک فضایی امن و زیر نظر یک متخصص راجع به مشکل پیش‌آمده صحبت کنید، هیجانات و احساسات خود را به راحتی بازگو کنید، حرف‌های طرف مقابل را بشنوید، نقاط قوت و ضعف رابطه‌تان را بشناسید و برای بهبود بخشیدن به رابطه‌ خود آماده شوید.

مرکز مشاوره برتران بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره برتران ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

برای ارتباط با روانشناسان و مشاوران می توانید با تلفن ثابت با شماره 9099072840 ارتباط برقرار کنید تا بتوانید با انتخابی صحیح مسیر خوشبختی را بیابید.

تماس با تلفن ثابت 9099072840